Odebranie stopnia wojskowego a skutki emerytalno rentowe.
11.
Skutki
prawne
Ministerstwo
Obrony Narodowej pracuje nad nowelizacją ustawy o powszechnym obowiązku obrony, zgodnie z którą możliwe będzie
odbieranie stopni podoficerskich i oficerskich w określonych ustawowo
przypadkach. Zgodnie z art. 78a przygotowywanego projektu ustawy, Minister Obrony
Narodowej będzie władny odebrać stopień wojskowy w formie postanowienia, jeśli
zostanie stwierdzone, iż wojskowy niebędący w służbie, dopuścił się czynu
uwłaczającego godności posiadanego stopnia wojskowego, podważając tym samym
wierność dla Rzeczypospolitej Polskiej Polskiej (projekt przewiduje jeszcze dwa inne
przypadki, tj dotyczący osób objętych tzw.
ustawa dezubekzacyjną, a także żołnierzy niebędących w czynnej służbie, którzy
dopuścili się czynu świadczącego o utracie wymaganych wartości moralnych… ).
Nie ma wątpliwości, że przepis został rozmyślnie skonstruowany w taki sposób,
aby dać Ministrowi jak największą dowolność w zakresie odbierania stopni
wojskowych. Uważam także, że więcej niż prawdopodobne jest stworzenie
analogicznych przepisów dla służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych lub
Premierowi. Gdyby takie przepisy powstały, to poniższe rozważania (oczywiście z
pewnymi modyfikacjami) będą miały pewnie zastosowanie do emerytur funkcjonariuszy
Policji i innych służb.
W związku z planowanymi zmianami pojawiły
się głosy, że obniżenie stopnia wojskowego wpływa na wysokość emerytury. Czy
jest to zgodne z prawdą?
Zgodnie art. 5
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy: Podstawę wymiaru emerytury lub
renty inwalidzkiej stanowi uposażenie należne żołnierzowi zawodowemu w
ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej, z
zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 32b.
Zgodnie zaś z
art. 3 ust. 1 pkt 8: uposażenie -
uposażenie zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym i miesięczną
równowartością dodatkowego uposażenia rocznego,
należnych żołnierzowi zawodowemu stosownie do przepisów ustawy z
dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
Powstaje więc
pytanie, co oznacza zwrot - „ uposażenie należne żołnierzowi zawodowemu w
ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej”. Interpretacja, wraz z
uwzględnieniem art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy, powinna iść w kierunku, że
„uposażenie należne w ostatnim miesiącu służby”, to uposażenie zasadnicze
zależne od: grupy uposażenia, do której zostało zakwalifikowane dane
stanowisko, przyznanych żołnierzowi dodatków o charakterze stałym i miesięcznej
równowartości dodatkowego rocznego uposażenia. W zakresie tych przepisów mieści się wiec dodatek za stopień, ponieważ w
momencie jego nadania, podwyższa on na stałe wysokość pensji, zaś między innymi
od wysokości ostatniej pensji, uzależniona jest wysokość emerytury. Żaden
przepis proponowanego projektu nie wiąże zaś z faktem odebrania stopnia
wojskowego skutku w postaci obniżenia emerytury.
Zastanówmy się
więc, czy na podstawie jakiś innych regulacji może wystąpić korelacja między
odebraniem stopnia wojskowego, a zmniejszeniem/odebraniem emerytury
żołnierskiej. Zgodna z prawdą jest konstatacja, że jedynie skazanie prawomocnym wyrokiem sądu na karę
dodatkową pozbawienia praw publicznych lub na karę degradacji za przestępstwo (pozbawienie stopni
wojskowych), które zostało popełnione
przed zwolnieniem ze służby (przestępstwo po zwolnieniu ze służby nie ma
znaczenia), skutkuje pozbawieniem żołnierza praw do zaopatrzenia
emerytalnego na podstawie ustawy o emeryturach żołnierskich (art. 10 ustawy
o emeryturach żołnierskich). Należy jednak wskazać, że zdegradowanie jest środkiem
karnym, który można zastosować tylko
w razie skazania za przestępstwo umyślne,
jeżeli rodzaj czynu, sposób i okoliczności jego popełnienia pozwalają przyjąć,
że sprawca utracił właściwości wymagane do posiadania stopnia wojskowego, a
zwłaszcza w wypadku działania w celu osiągnięcia korzyści majątkowej (art. 327
par.2 KK ). Utrata stopnia wojskowego w wyniku degradacji, wynika zaś
bezpośrednio z art. 78 ustawy o powszechnym obowiązku obrony. Podsumowując, zdegradowanie faktycznie rodzi ujemne skutki w
zakresie emerytur żołnierskich, zaś odebranie stopnia wojskowego, zgodnie z
propozycją projektu, nie będzie wpływało w żaden sposób na wysokość emerytury.
22. Absurdalność
zmian
Proponowane zmiany wykreują absurdalny
system karania żołnierzy. Wyjdźmy od tego, że żołnierz w czynnej służbie
może utracić stopień wojskowy, tylko jeśli zostanie spełniona któraś z
przesłanek art. 78 ustawy o obowiązku obrony RP (np. uprawomocnienie się wyroku
sądu orzekającego środek karny pozbawienia praw publicznych albo degradacji). W
powszechnej świadomości pewnie panuje pogląd, że utrata stopnia wojskowego
przez żołnierza może być przede wszystkim wynikiem kary dyscyplinarnej. Nic
podobnego. W ustawie o dyscyplinie wojskowej, ani katalog kar dyscyplinarnych,
ani środków dyscyplinarnych, nie zawiera „odebrania stopnia wojskowego”. Natomiast kiedyś art. 78 ustawy o obowiązku
obrony RP faktycznie przewidywał możliwość pozbawienia stopnia
oficerskiego wyższego niż stopień pułkownika (komandora) orzeczeniem organu
właściwego do mianowania na ten stopień. Przepis został jednak uchylony w lipcu
2004 roku.
Z boku, warto zaznaczyć, że kwestia
odbierania stopni jest inaczej uregulowana w ustawie o służbie funkcjonariuszy SKW i SWW, która jednak nie ma zastosowania do
żołnierzy wojska polskiego (podlegają odrębnej regulacji w tym zakresie, która
została omówiona wyżej). W ustawie o funkcjonariuszach SKW i SWW, funkcjonariusz
podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenia dyscypliny służbowej
oraz w innych przypadkach określonych w ustawie. Jedną z kar jest obniżenie
stopnia, a także pozbawienie stopnia oficerskiego. Podobnie rzecz jest
uregulowana w ustawie o ABW i AW. Ten tryb dotyczy jednak tylko funkcjonariuszy
w służbie.
Podsumowując, na dziś
dzień, tylko w drodze prawomocnego orzeczenia sądu żołnierz WP może stracić
stopień wojskowy.
Proponowana zmiana
ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, wprowadzająca do ustawy art. 78a, stworzy przedziwną sytuację.
Przede wszystkim, będzie miała zastosowanie jedynie do żołnierzy niebędących w czynnej służbie wojskowej. Tak bowiem wynika
wprost z brzmienia przepisu. Ci, którzy są w służbie czynnej, tym
regulacjom nie będą podlegać (będą mogli stracić stopień tylko w razie
spełnienia jednej z przesłanek art. 78 ustawy o obowiązku obrony RP). Antoni
Macierewicz, w zakresie odbierania stopni wojskowych będzie miał więc większe
kompetencje w stosunku do żołnierzy niebędących już w służbie, niż w stosunku
do tych, którzy w służbie pozostają! Sytuacja niespotykana.
Na sam koniec - ustawa dotyczy jedynie żołnierzy. Funkcjonariuszy służb nie obejmuje.
Na sam koniec - ustawa dotyczy jedynie żołnierzy. Funkcjonariuszy służb nie obejmuje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz